Using marketing strategies to attract investments in the Donetsk region.

Authors

  • S. Gritsenko Донецкий национальній университет

Keywords:

marketing approach, attracting investors, strategic alternatives

Abstract

In the article the graphic model of investment attractiveness has been worked out at combination of constituents: competitiveness, investments, economy growing, achieves high standard of living. The practical approach to solving the problem of raising capital and marketing tools is offered. The varieties of alternative strategies were generalized on the investment field the «Market attractiveness is positions of company». The indicators of market attractiveness have been determined, positions of company. Strategic regional projects are presented as attractive and reliable placement of objects. Possible strategies are formulated in the international market. Each strategy provides preliminary selections of country, regions, facility investment and assumes liabilities, risks, control and potential profit.

Author Biography

S. Gritsenko, Донецкий национальній университет

д.э.н., профессор кафедры маркетинга

References

Портер М.Э. Конкуренция: Пер. с англ. / М.Э. Портер. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2005. – 608 с.

Мацибора Т. Конкурентоспособность как фактор инвестиционной привлекательности видов экономической деятельности. / Т. Мацибора // Экономика Украины. – 2011. - №9 – С. 38-42.

Котлер Ф. Привлечение инвесторов: Маркетинговый подход к поиску источников финансирования / Ф. Котлер, Х. Картаджайя, Д. Янг; Пер. с англ. – М.: Альпина Бизнес Букс, 2009. – 194 с.

Аакер Д.А. Стратегическое рыночное управление / Д.А. Аакер; Пер. с англ. – СПб: Питер, 2003. – 544 с.

Ламбен Ж.-Ж. Менеджмент, ориентированный на рынок / Ж.-Ж. Ламбен, Р. Чумпитас, И. Шулинг; Пер. с англ. - СПб: Питер, 2008. – 720 с.

Шишацкий А. Работа Донецкой облгосадминистрации выстроена таким образом, чтобы постоянно привлекать новых инвесторов / А. Шишацкий // Донбасс. История успеха. – 2012. – Октябрь. – С.4-6.

Прямые инвестиции. Главное управление статистики в Донецкой области. [Электронный ресурс]. Режим доступа http://donetskstat.gov.ua/statinform/ved9.php.

Програма науково-технічного розвитку Донецької області на період до 2020 року. – Донецьк: Новий мир, 2003. – 213 с.

Хилл Ч. Международный бизнес / Ч. Хилл. – СПб.: Питер, 2013. – 688 с.

Котлер Ф. Маркетинг менеджмент / Ф. Котлер. – СПб.: Питер, 2005. – 800 с.

Джоббер Д. Принципы и практика маркетинга / Д. Джоббер; Пер. с англ. – М.: Издательский дом «Вильямс», 2000. – 688 с.

Даниленко А.И. Совершенствование модели управления экономикой и финансовые механизмы ее реализации / А.И. Даниленко // Экономика Украины. – 2013. - №5 – С. 4-29.

Вишневский В. Промышленная политика: теоретический аспект / В. Вишневский // Экономика Украины. – 2012. - №3 – С. 25-35.

Issue

Section

Articles