Prospects for the development of human resources management in the system of corporate culture in the conditions of EU enlargement
Keywords:
human resource management, corporate culture, customer-oriented corporate culture, competenceAbstract
In the article the role of human resources management in the system of corporate culture. Management of human resources (HR) is proposed to consider as creating a system of corporate culture of most favorable conditions for the development of abilities and application of professional skills of the personnel, his motivation in order to implement the organization's mission and strategy. Aggravation of problems of social instability as in the EU countries and Ukraine raises need for new, effective forms of development in the system of corporate culture organizations. Proposed axiological approach to the staff of the organization in the systematization of corporate cultures. Approach takes account of the basic values of the needs of the employees and harmonize the relations within the team. On the other hand, for the introduction of customer-oriented corporate culture of the necessity of development and implementation of the model of professional competence of the personnel.References
Мезенцев Г.Н. О дрейфе корпоративных ценностей в условиях глобализации // Вестник российского философского общества. - №1, 2013. – С. 130-131.
Шейн Э. Организационная культура и лидерство / Пер. с англ. Под ред. В.А. Спивака. - СПб: Питер, 2002. - 336 с.
Hofstede Geert. Culture s Consequences: International Differences in Work Related Values, Sage, Beverly Hills, Calif, 1980. – 205 р.
Камерон К., Куинн Р. Диагностика и изменение корпоративной культуры / Пер. с англ. под ред. И.В.Андреевой. - СПб: Питер, 2001. – 301 с.
Соломанидина Т.О. Организационная культура компании: Учеб. Пособие. – М.: ИНФРА-М, 2007.- 624 с.
Полякова Ю.В., Сардак Е.В. Корпоративная культура в системе управления персоналом предприятия [Електронний ресурс] – Режим доступа: http://www.be5.biz/ekonomika1/r2011/00329.htm
Карташова Л.В. Управление человеческими ресурсами: учебник / Л.В.Карташова. – М.: ИНФРА-М, 2007. – 236 с.
Громова Е., Герасимова М. Психотипы потребителей и позиционирование бренда // Рекламные Идеи, 2005. - №4 – С.4-8
Синицька О.І. Формування корпоративної культури в соціально-економічних системах // Вісник Хмельницького національного університету. - 2010. - №6. – С.35-41.
Свергун О. Управление персоналом: Как это есть на самом деле / О.Свергун, Ю.Пасс, Д.Дьякова, А.Новикова. – СПб.:Питер, 2005. – 320с.
Савченко В.А. Про співвідношення понять «компетентність», «компетенція» та «професійна придатність // Формування ринкової економіки:зб.наук.праць. – Спец.вип.у 3 т. – Т.2. – К. КНЕУ, 2010. – С.314-321.
Балашова Ю.В. Роль корпоративної культури сучасного фахівця: компетентістний підхід [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua.